Kemalangan kecil, kemalangan, Sehari sebelum sekolah.

hai assalammualaikum

Anak buah Kemalangan Jatuh Motosikal


Petang tu macam biasa, nad bawak keluar Fariza jalan-jalan depan rumah. Nad masih dekat kampung. Memang waktu petang ambil angin. Selalu juga setiap petang anak buah nad yang paling besar, anak sulung kakak nad, namanya Hiera, selalu naik motor, bawak sepupu, adik-adik dia jalan-jalan keliling kampung naik motor.

Hiera tu masuk tingkatan dua sekolah nanti. Memang dah pandai bawak motor. Paham-paham jela budak-budak sekarang, memang cepat pandai bawa motor. Budak, bila di cakap jangan , dia nak belajar juga. Bila dah pandai bawak motor, satu jela kita pesan jangan bawak laju-laju.

Petang tu, masa temankan Fariza jalan-jalan luar, ada seorang lelaki, orang kawasan kampung juga, dia cakap " tu adiknya jatuh dekat bukit cina "..nad pun terkejutla. Dah tau siapa, sebab nampak petang semalam Hiera bawa dua orang adik dia umur 5 tahun , setahun dengan anak abang darjah dua jalan-jalan naik moto. Masa tu pulak ada sepupu nad, apa lagi ajak sepupu pergi tempat kejadian.

Sampai tempat kejadian, dia dah terduduk. Masa tu ada Hiera dengan dua adik dia. Yang anak abang dah dibawa klinik dengan orang kampung situ juga sebab kata teruk bahagian kepala. Nad tenangkan adik Hiera, anak buah nad, sebab nangis. Allahuakbar, kejadian semalam, esoknya nak sekolah, jadi macam ni. Nad tengok adiknya yang 5 tahun namanya Adam dah luka tangan dan kaki. Adiknya, Raihan setahun benjol dekat kepala. Hiera pula luka dekat kaki. Lepas tu terus bawa klinik.



Yang anak abang pulak namanya Nasrul, memang cedera dekat kepala. Tiba-tiba orang kampung yang bawak Nasrul ke klinik, bawak balik Nasrul ke rumah ayah nad sebab katanya klinik tak terima kes budak-budak..eh ape kebenda bengongnya klinik tu. Budak dah cedera macam tu ko taknak tolong. Sebab tu orang tu terpaksa bawak Nasrul balik. Waktu tu abang hantar klinik yang adik beradik lain, lepas tu abang tinggal diaorg dengan maka ayah diaorang, abang pecut balik rumah.

Masa Nasrul dihantar balik, dia sedar. Memang kepala masa tu luka teruk. Tapi lepas tu menggigil. Mak dah risau. Mak iaitu nenek dia tolong lapkan luka, bagi air zamzam sikit. Lepas tu abang pun sampai rumah. Abang iaitu ayah Si Nasrul. Terus bawak pergi hospital. Alhamdulillah semua anak buah nad selamat dan ok. Takde apa-apa.

Si nasrul kena jahit, tangan ada terkena ekzos. Masa pergi hospital, masa kena jahit, dia ok. Kuat katanya. Syukurla..Benda melibatkan kepala ni tak boleh dibuat main-main. Dah X-ray kata ok, takde ape yang teruk.




Si kakak hiera, kene jahit dekat kaki. Adik dia Adam cuma kene tampal. Si Adam ni macam takde sakit langsung je..hahaha. Harini dah lari-lari. Samala dengan kakak die tu. Adik dia baya Fariza Si Raihan benjolnya pun dah surut sikit. Ada tanda-tanda biru.

Harini, hari pertama masuk sekolah, diaorang duduk rumah. Hiera tingkatan dua, Adam sekolah PASTI, Nasrul darjah dua tak silap.

Ni kakak Hiera cerita sebenar, dia nak cari adik lelaki dia, merayau dari pagi smapai ke petang tak balik. Dia pergi cari sampai ke bukit belakang rumah. Masa nak naik bukit, dia tertekan laju agaknya, lepas tu tak perasan lubang terus langgar, terwhilly sikit dan jatuh.

Lepas ni takde dah naik motor. Pengajaran untuk kakak Hiera.
Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

3 comments so far,Add yours

  1. seriauu tgk. semoga cepat-cepat sembuh ya ..

    ReplyDelete
  2. salam kak...maaflah tak sanggup nak baca sampai habis.. ngeri tengok ! huhu
    bebudak laa ni,semua dah maju daripada kita sikit,berani. tapi dlm berani2 kadang2 malang tak berbau,benda dah jadi pun. harap anak saudara akak sihat dn sekolah nanti tak ada la semangat down ke apa ea.. hehe

    ReplyDelete
  3. YA Allah, kenapa boleh jadi cam tu?

    ReplyDelete