Top News

TAPAK IKLAN BERBAYAR | EMAIL UNTUK LEBIH LANJUT
https://www.facebook.com/groups/KELABBLOGGERBA/

hai assalammualaikum

Haruman Berpanjangan Enchanteur Stunning - Siapa pengguna Enchanteur sini? Kita geng..hehehe. Nad suka dengan Enchanteur, sebab produk dia wangi dan tahan lama. Keluarga nad sendiri menggunakan produk Enchanteur. Harga pun murah dan mudah diperolehi. Best kan bila barang murah, tapi harumannya berpanjangan seperti produk mahal..hehee.

Bak kata Author C.Joybell C “Penampilan tidak akan sempurna tanpa wangian”. Wangian Enchanteur ni sedap je baunya. Sangat nice dan tak terlalu kuat. Kajian menunjukkan wanita yang memakai haruman dilihat lebih sensual dan menarik. Wangian Enchanteur mampu menyerlahkan si pemakai dan mencipta aura yang tiada tandingan.

Haruman Stunning, Haruman Baharu Enchanteur

ENCHANTEUR merupakan jenama wangian terkemuka  dan terkenal sejak berabad lamanya dengan haruman yang diinspirasikan dari Perancis, telah melancarkan semula rangkaian Eau de Toilette dan penjagaan peribadi.


Bersempena pelancaran ini, satu haruman baharu yang sangat menarik telah diperkenalkan iaitu, Stunning! Wangian mempesona ini merupakan gabungan Turkish Rose dan Magnolia, telah dipertingkatkan dengan kemanisan dari Blackcurrant Bud dan Raspberry serta dicampur juga dengan  kelembutan Sandalwood.

Korang bila pakai wangian Stunning ni pasti tertawan dengan aroma sensual ni, nad sendiri terpesona dengan wangian ni. Harum sangat. Haruman Stunning menjadikan seseorang wanita berasa lebih istimewa, seterusnya menyerlahkan penampilan dan personalitinya.





Selain Eau de Toilette, variasi Stunning juga hadir bersama produk pelengkap melalui rangkaian penjagaan peribadi termasuk losyen, deodoran, dan bedak talkum yang membuatkan kulit lebih lembut menawan sehalus satin dan berharum wangian segar sepanjang hari.

ENCHANTEUR Eau De Toilette boleh didapati pada harga runcit RM28.20 (termasuk 6% GST) bagi setiap botol 50ml. Manakala Losyen Enchanteur juga boleh didapati dalam pelbagai saiz yang berharga dari RM5.40 hingga RM17.60. Deodoran Enchanteur pula hadir dalam pelbagai bentuk/ format- stik, bebola dan juga semburan yang berharga dari RM4.90 sehingga RM8.40 manakala bedak Enchanteur berharga dari RM4.40 hingga RM11.80.


Nampak tak botol wangi ni, cantik kan. Boleh nampak bentuk botol ni seperti bentuk badan wanita. Hah!!, ENCHANTEUR telah membaharui bentuk botol rangkaian EDT iaitu berkonsepkan bentuk tubuh seorang wanita memakai gaun berlipat dengan potongan duyung; manakala variasi warna pada botol adalah berdasarkan wangian flora di dalamnya. Menarik sangat, pandai Enchanteur pikat hati seorang wanita.

Bukan setakat bentuk botol yang cantik, malah penutup juga nampak menarik. Berbentuk bunga mawar mekar yang menjadi simbolik percintaan yang romantis dan pati bunga yang menjadi pelengkap di dalam botol wangian tersebut. Pembungkusan indah ini amat mudah dipegang dan boleh dijadikan hiasan di atas meja rias.


Pelbagai produk wangian serta produk penjagaan diri Enchanteur boleh didapati di semua rangkaian pasar raya, pasar raya besar dan farmasi.

Untuk maklumat lanjut mengenai ENCHANTEUR, sila log masuk ke
Website: www.enchanteur.com.my Facebook: www.facebook.com/EnchanteurMY.



hai assalammualaikum

Mangga Jeruk - Siapa tak suka makan mangga oii..tak kisahla mengandung ke tak mengandung ke..bila nampak mangga,, pergh konfirm meleleh air liur. Lagi kalau ada cicah kicap pedas..sedap oo. Nad ni pun mulut asyik nak masam je..tak da masa, tak boleh pulak.



Haritu, beli mangga dekat kl sana, sekali kupas, banyak busuk. Sedih sangat rasanya. Makan jela apa yang tinggal. Lepas tu, nak makan lagi, alahai malasnya nak keluar cari mangga. Kupas pun malas..hahaha..Sekarang ni semuanya malas nak buat. Jadi nak senang, beli jela.

Cari dekat instagram, orang jual mangga jeruk ni yang pernah viral dulu. Mangga jeruk yang ada asam dan cili. Cari yang boleh hantar sampai rumh. Cari punya cari, nasib baik jumpa. Terus whatsup, harga, penghantaran semua tu. Lepas tu, nad terus order 3 balang..haaha..sebab nad tau kali beli dua balang tak cukup punya.


Esoknya orang tu hantar. Terus makan. Nikmatnya dapat makan masam-masam ni. Lega tekak dapat makan masam. Kalau tak tekak tak keruan..hahaha. Kenapa erk, masa mengandung suka makan masam-masam, tertanya pulak??..hahahaa.

video

Dah makan satu, makan lagi, makan lagi. Ada juga yang sibuk nak join makan. Nasib beli tiga balang,..hahahaa. Tak dapat nak ambil gambar balang sebab dah dapat makan apa yang diinginkan. Dapat ambil sebalang ni ha. Yang terakhir kita nak habiskan..hahaha. Rangup sangat mangga dia.


Nanti bolehla order lagi dekat jeruk mangga asam boi ni. Korang pun boleh order bagi yang malas nak buat..hehehe..
hai assalammualaikum

Sambal Goreng Kentang Wak Awi - Bila waktu-waktu mengandung macam ni, memang asyik nak makan je. Pagi makan, tengahari makan, petang makan, malam pun kena makan. Memang mulut asyik nak kunyah je. Tak dapat makanan berat, dapat makanan ringan untuk buat kudapan pun dah ok. Asalkan perut terisi dan senang hati..hahaha.

Orang cakap masa mengandung ni la nak makan, makan jela. Tapi berpada la ye. Makanan sihat kena pun kena amik. Eh kita dah amik info tau masa Hari Bayi Tollyjoy haritu..hehehe..


Sambal Goreng Kentang Wak Awi

Selalunya waktu petang,nad akan makan makanan ringan seperti buah, kuih. Tapi kadang stok buah habis, nak pergi kedai beli kuih malas. Jadinya kena ada simpan stok makanan yang boleh dimakan terus. Selain biskut atau roti, ni salah satu kudapan yang nad suka iaitu kerepek. Orang jawa suka sangat makan ni. Sambal goreng kemtang. Nak buat memang senang, tapi jenis malas, beli jela..hahhaa.


Suka sangat dengan sambal goreng kentang Wak Awi  ni sebab rangup, sedap dan pedas. Rasanya macam kerepek pedas. Bahannya yang ada sambal cili, ikan bilis, kacang tanah dan kentang. Memang makan sambil tengok tv, asyik mengunyah je..hehehe. Anak kita, Fariza pun layan makan. Dia memamg  makan pedas. Terbaik..sedap..mr mafia pun cakap sedap.

Sambal goreng kentang Wak Awi ni boleh dimakan macam tu sahaja atau makan dengan nasi. Tapi nad lebih suka makan macam tu sahaja buat kudapan. Korang pun boleh bawak pergi berkelah ke, pergi ofis atau mana-mana sahaja.

Sedangkan masa nad pos dekat ig pun kawan nad cakap sambal goreng kentang ni sedap. Jadi kalau korang nak, korang boleh order call atau whatsup no 011 33405275 ( Wak Awi )..





hai assalammualaikum

Hari Bayi Tollyjoy 2017 - Ni kali pertama nad sambut Hari Bayi Bersama Tollyjoy 2017 yang telah diadakan di Kafe Yellow Apron Petaling Jaya. Pertama kali dapat jemputan, memang nad terus setuju nak sertai, sebab bukan sahaja datang-datang majlis, ambil gambar, tapi ada info dan ilmu tentang nutrisi pemakanan yang diberikan khas untuk ibu mengandung dan menyusu dan juga anak. Hah!, sekarang nad tengah pregnant, menyusukan anak pun juga,  jadi nad perlu ambil berat dan ambil tahu mengenai ni. Kadang kita tak tau, makanan yang kita makan tu sihat dari segi macam mana kan. Anak pun makin membesar, makanan macam mana kita perlu bagi dia untuk dapat zat secukupnya. Hah!!, semua dikongsi di Hari Bayi Tollyjoy 2017.

Siapa tak kenal dengan barangan bayi Tollyjoy. Tollyjoy merupakan produk penjagaan bayi dan ibu sejak 1971 lagi. Lama kan..Nad terharu sebab Tollyjoy menghargai peranan ibu bapa dalam memanjakan anak dengan meraikan Hari Bayi ni. Masa lahirkan Fariza, ada sebahagian barangan Tollyjoy seperti bedak, syampu dan lotion menjadi pilihan nad.


Hari Bayi Tollyjoy 2017

Diberi peluang untuk turut serta pada Hari Bayi Tollyjoy 2017 (Tollyjoy Baby Day 2017) anjuran Tollyjoy Corporation dan Yayasan OrphanCARE, mendengar tentang info pemakanan yang sempurna ketika mengandung bukan sahaja penting bagi perkembangan fetus, malah pemakanan yang seimbang mampu membantu perkembangan bayi pada masa hadapan memberikan nad kesedaran betapa pentingnya cara pemakanan kita.









Seperti yang dikatakan oleh Cik Grace Ng, Pengurus Tollyjoy Corporation, Hari Bayi Tollyjoy 2017 kali ni memfokuskan tentang pemakanan. Selain daripada kasih sayang, aspek pemakanan juga perlu diambil berat bukan sahaja untuk bayi malah bagi ibu yang mengandung dan menyusu.

Pengambilan Anak Angkat Dianjurkan OrphanCARE.

Dilancarkan di Malaysia pada 2015, Tollyjoy dengan kerjasama OrphanCARE, Hari Bayi Tollyjoy merupakan hari yang paling istimewa dikhususkan bagi meraikan bayi serta bagi menyambut pengalaman penting ibu bapa dalam memberikan yang terbaik buat anak kita. Ia menitikbertakan aspek kekeluargaan, kasih sayang serta penjagaan sempurna kepada setiap kanak-kanak, termasukalah mereka yang kurang bernasib baik.


Datin Rashidah Hashim merupakan COO OrphanCARE mengambil tanggungjawab dalam memberikan anak yatim, anak terbuang kepada keluarga baru  yang sudi menerima anak-anak ini supaya anak-anak ini mendapat kasih sayang seperti anak-anak lain. Sebagai sebuah organisasi bukan kerajaan, OrphanCARE memberikan setiap anak yatim dan anak terbuang ni melalui program anak angkat serta program baby hatch. Tersentuh mendengar ceita Datin Rashidah,  tentang banyak bayi yang dibuang tanpa belas kasihan. Jadi korang yang inginkan anak, atau nak ambil anak angkat , boleh je hubungi terus OrphanCare ni. Mereka mengalukan keluarga yang sudi menerima anak-anak kecil ni. Usaha murni OrphanCare ni menag tidak ternilai buat anak-anak tersebut.

Bagusnya OrphanCare ni, sebelum ibu bapa mengambil anak-anak yatim dan terbuang ni, mereka akan ditemuduga terlebih dahulu bagi memastikan latar belakang keluarga tersebut baik dan mempunyai ekonomi yang baik untuk membesarkan anak-anak. Korang boleh layari www.orphancare.com.my

Nutrisi Pemakanan Bagi Anak, Ibu Mengandung Dan Menyusu

Seterusnya, tajuk yang ditunggu iaitu berkenaan kepentingan pemakanan bagi bakal ibu, ibu yang menyusu serta bayi yang disampaikan oleh Cik Rozanna M. Rosly, Ketua Bahagian Dietetik, Pusat Perubatan Pakar Universiti Malaysia. Masa mengandung, kadang-kadang macam-macm kita nak..hahaa. Tapi jangan ikutkan sangat apa yang diidamkan tu, takut makanan yang kita nak tu tak bernutrisi. Sebab tabiat makan si ibu akan mendatangkan kesan langsung kepada bayi yang dikandung, bak kata Cik Rozanna. Pemakanan yang baik seperti sayuran, bijirin, protein dan makanan yang sihat membantu meningkatkan tahap kesuburuan, sentiasa sihat dan memudahkan proses kelahiran serta bagus bagi perkembangan bayi.




Bagi ibu menyusu, Cik Rozanna menasihatkan supaya diberi bayi susu ibu pada 6 bulan pertama kelahiran bagi membolehkan perkembangan, pertumbuhan serta kesihtan optimum. Ibu yang menyusu pun kena ambil makanan yang sihat dan bernutrisi, sebab makanan yang di makan ibu, akan terhasil menjadi susu. Jadi ibu makan, makanan sihat, anak pun dapat susu sihat..hehe.




Pada hari itu juga, Cik Rozanna menunjukkan demonstrasi penyediaan makanan yang sihat. Antara hidangan yang ditunjukkan ialah Lapisan Buahan Rangup yang merangkumi tembikai susu yang dilapisi oats, yougurt rendah lemak, jem strawberi dan jus tembikai. Selain itu ada juga, bubur oat plum dan pisang dan smoothie susu soya yang dibuat dengan buah-buahan segar. Kena rajin makan buah ye..



Part paling best bila ada aktiviti dan permainan yang dijalankan..hehee. Mainan Baby Bingo dan Cabutan Bertuah. Lama dah tak main bingo, tapi permainan bingo kali ni unik sikit, guna nama barang-barang bayi..hehe. Comel je. Tapi nad tak bertuah untuk haritu. Tapi takpe, nad enjoy sangat pada Hari Bayi Tollyjoy 2017 ni, sebab banyak info nad dapat. Bukan balik tangan kosong.

Ok korang kalau nak tau maklumat lanjut mengenai Tollyjoy boleh layari
Website: www.tollyjoy.com.sg
Facbeook: https://www.facebook.com/tollyjoymalaysia/

hai assalammualaikum

Itik Daging Murah - Nad ni jarang makan daging itik, aritu mak nad buat rendang itik, sedap weii. Manis daging dia, dahla itik tu gebu-gebu. Daging pun tebal. Memang puas bila makan.

Itik Daging Murah Segar Meru Klang

Itik ni milik abang ipar nad. Dia memang suka berniaga ni, jadi, dia bukala ladang ternakan itik sambil menjual dging itik. Haritu nad balik kampung, kecik je itik dia. Lepas tu, sebulan nad tengok balik dah besar itik dia. Cepat betul itik dia besar. Mana taknya, makan pun banyak. Tak bagi makan kang, bising.."queck,queck,queck"..Ladang dia, dekat je dengan rumah mak, dekat Jalan Paip Meru Klang, berdekatan dengan Fairy Park kubur cina.




Daging itik ni boleh ganti dengan daging ayam. Yela, kot dah jemu dengan daging ayam, makanlah daging itik ni..hehe. Lembut je daging itik ni. Kalau disalai, pergh sedap sangat. Tengokla tu, gebu-gebu itiknya.



Kalau korang nak rasa daging itik ni, atau pekedai yang jual itik, nak beli itik murah, boleh beli dengan abang ipar nad. Murah je RM8 sekilo. Korang boleh wahtsup atau call di nombor 017 255 9622. Nama pemilik itik ni Amy ye. Itik daging segar dari ladang ok. Murah pun murah. Cepat-cepatla whatsup. Kalau ambil seekor, jauh, mungkin korang kena datang sendiri di tempatnya la ye. Kalau dekat dekat kawasan, mungkin boleh delivery. Apa-apa whatsup je nombor yang nad bagi..hehee. " queck, queck,queck"

hai assalammualaikum

Sifat Seorang Kakak Dah Muncul Dalam Dirinya - Lagi dua bulan, bulan 10 nanti Fariza masuk dua tahun. Makin besar, makin banyak ragam, makin liat perangainya. Yela, perangai budak makin membesar mesti lain kan. Takkan sama je. Nad la kena banyak bersabar. Tapi, dalam banyak-bayak ragam perangai dia, setiap hari akan buat nad tersenyum walaupun tengah marah. Budak kan, pandaila dia nak pujuk mak dia, walaupun dengan reaksi muka sahaja.

Setahun 10 bulan, perangai dia yang buat nad geram, bila dia dah mula susah nak mandi dan basuh bila berak. Fuh!!, memang mencabar waktu ni. Kalau sebelum ni, cakap " jom basuh, berak busuk"..ikut je, ajak mandi ikut je, sekarang, menangis, meronta baring dekat lantai, taknak mandi, taknak basuh. Dengan keadaan nad yang sekarang ni yang tak berapa nak baik lagi, tengah "mabuk ketum"..hah!, memang hati pun cepat panas je. Kadang terpaksa dukung dia, paksa dia pergi bilik mandi. Itu pun masih meronta lagi. Masa tu memang semua terpaksa buat, sampai marah-marah. Marah bukan apa, sebab nak bersihkan dia, tapi bukan marah macam tendang ke, pukul ke. Huishh, nad masih ada perasaan lagi. Kalau waktu dia berak je, memang payah sikit.

Tak tau la sebab apa dia jadi macam tu. Nad boleh cakap ada tiga sebab je dia jadi macam ni.

1) Semakin membesar
- yela budak kan makin lama makin besar, lain perangai dia. Lagi dia dah tau tunjuk aksi protes dia. Dia berkawan dengan budak lain, bila budak lain buat macam tu, dia pun ikut. Sebab Fariza sekarang memang jenis ikut je apa orang buat. Tu yang risau.

2) Sebab leka bermain
- sepanjang nad mabuk, memang nad duduk dekat kampung. Jadi dekat kampung memang ramai kawan Fariza, sepupu dia la. Lagi sepupu baya dia. Memang main je la kerja dia. Mungkin sebab dia leka bermain, sampai taknak mandi dan basuh berak dia tu. Budak kan, memang suka bermain. Bangun tidur, cari sepupu dia, lepas tu main la puas-puas. Bila disuruh mandi takank..haishh..

3) Bakal jadi kakak
- mak cakap, Fariza macam dapat rasa dia nak jadi kakak. sebab tu dia beralih perangai. Tu tak tau la kan, orang tua cakap, kadang ada betulnya. Mula la dia nak tunjuk, dia kakak hebat. Nad, ada borak dengan Fariza, walaupun dia tak berapa paham, tapi macam paham je. Cakap dalam perut ada adik, sayang dia tau, usap..Dia ikut jela, tapi tak tau paham ke tidak..haha.

Tapi nad rasa Fariza paham, sebab bila nad suruh cium baby, dia cium perut nad sebelum dia susu..hahaa. Memang sweet sangatla. Sambil susu, sambil usap perut nad.



Bila dapat sepupu baru, suruh cium, cium dia. Lepas tu tengok baby tu dengan mata bulat dia. Walaupun niat dia nak ambik sarung tangan baby tu..ahhaa. Tapi ada la sifat kakak tu dekat hati dia. Insyallah, adik dia keluar, Fariza dah 2 tahun lebih. Harap memahami, dan jadi kaka yang baik. Nad pun kena bahagikan masa untuk dua orang nanti.



Fariza anak perempuan yang baik. Jadi kakak yang baik ye.
hai assalammualaikum

Anak Buah Ke 14 - Huish, tu dia bertambah keluarga Johari dan Latipah. Makin lama makin ramai..hahaha. Makin ramai maki riuh. Makin tinggi la suara nenek bila cucu balik kampung..hahaa. Tinggi suara bising, biasalh budak-budak, jumpa geng, adalah benda nak dibuatnya. Nenek yang pening..haaha. Pening- pening pun mestilah suka kan..hahaa. Anak buah nad kebanyakannya lelaki. Jadi paham-paham jela.


Hari jumaat dua minggu lepas, eh yeke, nad pun lupa..hahaa, keluarlah seorang putera lagi dengan berat 2.8kg. Ni anak kakak nad, yang atas nad. Anak dia masuk ni dah lima..haha. Kakak nad mudah je bersalin, kali ni pun mudah, pukul 3 petang wahtsup kitaorang, pukul 4 petang terus sakit dan beranak. Tak payah jahit bawah. Allah senangnya la. Setiap orang bersalin lain-lain kan. Ada yang mudah, ada yang macam tu la..hehee. Teringat masa lahirkan Fariza..pertama kali..fuh..macam tu rupanya. Sakit memnag sakit, tapi nak mengandung lagi tu mesti ada.

Eh dah cukup membebel..hahaa. Hah ni la dia anak buah baru nad. Dah sama macam muka abangnya masa kecik. Kakak ada anak 3 perempuan dan dua laki sekarang. Tak tau la dia nak mengandung lagi ke tak nanati..haha. Sebab hero dia dah ada geng..hahaa. Anak pun jarak setahun, dua tahun..Nama anak buah nad yang baru ni Rizki Mikhail. Mula nak bagi nama Rayyan, sekali atuk nenek dengar, " Allah nama kok omputih, bagi nama lain la"..Kakak pun tak suka..hahaa. Sekali tu ntah macam mana, bapaknya boleh pergi nama Rizki. Dah macam nama pelakon..hehee. Nama bapak dia yang bagi. Nama anak-anak kakak semua laki dia yang bagi, semuanya dasyat-dasyat namanya..haha.


Nad dah ada 14 anak buah..relaksla baru 14..hahaa..orang lain dah 20 kot. Tahun depan, cucu Johari bertambah lagi. Hah nak tau berapa orang..tungguu..heehhee. Makin pusing nenek..hahhhaa.

hai assalammualaikum

Spicy Korean Burger Mcdonalds - Nad suka cara Mcdonalds keluarkan iklan, sebab apa yang ditunjuk dekat iklan sama macam kita beli. Sebab tu setiap kali Mcdonalds buat iklan makanan baru mereka, memang nad tertarik nak cuba. Bila tengok ramai kwan yang post, kita pun lagi teringin nak cuba.


Menu terbaru Mcdonalds yang hangat diperkatakan iaitu burger baru mereka Spicy Korean Burger. Adakah rasanya pedas seperti yang dikatakan. Ada kawan dah cuba, ada yang kata pedas dan sedap, dan ada yang kata biasa, tak pedas dan tak sedap. Lidah orang lain-lain. Tengok tempat Mcdonalds juga, kadang ada ok, kadang ada tak ok.

Aritu, mr mafia bawak nad pergi makan Mcdonalds. Rupanya dia nampak nad ada buat status dekat facebook..hehhee. Nad pun lupa ada erk nad up status..hhaha. Kemabukan pregnant buat nad sampai terlupa..hahaha. Tapi nasib mr mafia sayang isteri, dia ingat apa yang isteri nak..hahaha. Jadi, dia pun bawak makan dekat Mcdonalds.

Hadiah Voucher dari Mcdonalds.

Haritu nad ada dapat hadiah dari Mcdonalds sebab nad masuk contest #mostawesomebite challenge ayam goreng Mcd tu. Tak sangka menang. Jadi dapat voucher..hehehe.



Jadi gunalah voucher ni untuk makan Spicy Korean Burger tu. Jimat!!!..

Spicy Korean Burger, Burger Baru Macdonalds.


Harga Spicy Korean Burger dalam RM 15.99 dapar burger Spicy Korean Burger, Air fanta dan kentang rangup.


Sebenarnya tertanya-tanya, kenapa burger ni warna hitam..hahaha. Orang korea kan putih. Apa kaitan korea dengan hitam..hahaha. Banyak tanya pulak aku. Makan jela..hahaha.



Burgernya sekali makan memang biasa, tapi bila dah gigit beberapa kali baru rasa kepedasannya. Selalu makan burger, nad akan letak sos, tapi nad makan Spicy Korean Burger tak letak sos pun sebab dah pedas..fuh..menyengat kau. Memang betul-betul pedas. Rotinya lembut je. Sayur pun banyak, tu nad suka. Daging burger pun lembut dan tebal. Ada rasa masam, mungkin keju dia. Terbaik la burger ni. Memang kenyang makan burger ni.

Kentangnya rangup. Yang tu Fariza yang habiskan. Nad tak tau kenapa tak suka kentang dia...hahaha. Tapi air dia memang sedap. Eh lama tak minum air gas..hhahah..minum sikit jele, lepaskan keinginan tekak ni..hahaha.

Korang bolehla cuba makan burger Spicy Korean Mcdonalds ni. Haritu nad makan dekat Mcdonalds klang sentral Meru. Oh lupa, laki kita tak terima makan Spicy Korean Burger ni sebab gigi dia jadi hitam...hahahhaha. Bukan apa, bila makan terselit..hahaha. Nasib nad nampak, kalau dibiarkan mungkin ingat gigi dia rongak..hahaha. Lawak betul..
hai assalammualaikum

Cara Hilangkan Gatal Miss V Ketika Hamil - Perubahan perempuan yang hamil ni macam-macam, bukan setakat ada alahan malah kegatalan di Miss V atau kemaluan memang memeritkan. Untuk mengandung kali ni, nad alami kegatalan di bahagian kemaluan. Memang tak selesa dan perit sangat. Rasa rimas pun ada.

Nad gatal dibahagia bibir kemaluan. Ala, kaum perempuan tau la bahagian mana. Bahagian pelepat tu. Kadang garu sampai merah. Lepas tu, pedih. Bila kena air,aduhh..sakitnya. Nad kena gatal ni masa mula-mula tau pregnant. Memag tak tahan. Semuanya buat tak kena.

Kegatalan Disebabkan Keputihan Teruk

Lepas tu nad cari info la kat google, sebab kegatalan miss v ni ketika hamil. Ada kesan ke bila gatal ni. Nad baca semuanya tulis, gatal kemaluan ni disebabkan oleh keputihan.

Apa nad lalui, ia keluar keputihan umpama susu basi atau bedak pekat bercampur air. Kadang bau kadang tak. Nad dah cuak dah. Tak pernah alami keputihan seteruk ini.

Keputihan diakibatkan oleh kulat mikroskopik atau yis yang dipanggil candida albicans. Kulat ini ada dalam badan setiap orang. Nad baca lagi, keputihan yang teruk boleh membahayakan kehamilan ibu dan keselamatan janin

Berikut adalah antara beberapa bahaya dan kemudaratan yang boleh berlaku jika seseoarang wanita mengalami keputihan yang abnormal sewaktu hamil :

1. Chlamydia
Keputihan yang dibawa oleh Chlamydia dapat menyebabkan berlakunya kelahiran pra matang pada bayi akibat pecahnya selaput ketuban sebelum tiba waktunya. Selain itu juga boleh mengakibatkan keguguran malahan kematian ibu dan janin jika tidak segera ditangani dengan serius.

2. Kuman Herpes Simpleks
Keputihan yang disebabkan oleh kuman Herpes Simpleks dapat menyebabkan radang pada otak bayi (ensefalitis).

3. Candida Albican
Keputihan yang disebabkan oleh kulat Candida dapat meningkatkan risiko berlakunya (epilepsi) pada bayi.

4. Kuman HPV
Keputihan yang disebabkan oleh kuman HPV boleh menyebabkan gangguan penafasan dan gangguan pencernaan bayi sehingga boleh mengakibatkan kematian.

5. Neisserea Gonorrhoea
Keputihan yang disebabkan oleh Neisserea Gonorrhoeae dapat menyebabkan jangkitan pada mata bayi sehingga boleh mengakibatkan buta.

Cara Hilangkan Kegatalan Di Kemaluan

Menakutkan kan. Jadi, nad pun cerita dengan kakak nad yang kerja nurse. Dia cadangkan nad pakai krim.


Krim Candid B ni untuk anti-fungal, anti- pruritic. Dia suruh nad sapu krim ni dua kali sehari dekat bahagian yang gatal. Pakai hari-hari, sebab bukan boleh hilang serta merta. Nad pun ikut cakap dia. Alhamdulillah kurang gatal di miss v.


Selain itu, nad ada amik Garlic Complex Shaklee ni. Nad baca, ramai kata bagus. Nad ambil 2 biji selepas sarapan.

Nad memang tak pernah pakai pencuci miss v. Setiap hari, nad cuma basuh dengan air dan sabun sahaja. Lepas basuh, nad pastikan miss v betul-betul dilap sehingga kering.

Tapi nak lagi selamat, nanti nad nak pergi cek di klinik perempuan. Takut weii..pertama kali teruk keputihan macam ni. Jangan endahkan, wajib kena jumpa doktor juga. Takut jadi lain.

hai assalammualaikum

Hilang Alahan, Berada Di Zon Selesa - Alhamdulillah, sekarang berada dalam keadaan selesa, boleh masak, boleh masuk dapur, boleh kemas-kemas sikit, dan paling penting update boleh hari-hari..hahhaa. Kalau tak sebelum ni, baring je, malas, penat dan, tak boleh berdiri lama, masuk dapur pun tak boleh. Kira semua kerja tak boleh buat. Pregnant kali ni macam lebih teruk dari pregnant pertama. Tapi kadang ada juga datang alahannya. Tapi dah tak, teruk macam mula-mula.

Peliknya, kali ni minum air kosong pun tak boleh, nak muntah. Tengok makanan sedap pun biasa je..Lagi teruk miss v gatal giler..tapi nanti nad up entry, macam mana nad hilangkan gatal miss v ni.


Alhamdulillah, sekarang semua dah boleh. Bulan Ogos yang sangantt selesa dan sekarang dah masuk 3 bulan. Nad harap semuanya baik-baik je. Nak tau macam mana nad tau nad pregnant, nad ada tulis dekat SINI. Sebab tu bulan 7, nad kadang on, kadang off je online.


Buku pink pun nad dah buat. Semuanya baik-baik je masa cek. Alhamdulillah. Semoga adik Fariza, sihat dan membesar dengan baik. Rancang nak pregnant pun sebab nak bagi Fariza kawan. Kesian tengok dia sorang-sorang dekat rumah. Fariza suka, berkawan, jadi bila sorang-sorang tu, dia asyik nangis dan nak merap je dengan mommy. Harap, keluar si adik, Fariza gembira.


" Kenapa Tak Cukupkan Dua Tahun "

Masa cek dekat klinik, macam biasalah, ambil darah, tanya soalan, jumpa doktor. Nurse dan doktor yang cek nad semua tanya, " anak ke berapa"..nad jawabla " anak kedua".."anak pertama umur berapa".."anak pertama 1 tahun 9bulan"..ingat dapatla jawapan " hah bolehla buat kawan"..tapi dapat jawapan, " kenapa tak cukupkan anak dua tahun, kesian dia, baru nak bermanja"..semua nurse yang cekcopy cakap macam tu.

Eh nurse ni, janga buat kita serba salah pulak..hahhaa. Takpe, Fariza tetap nad akan manjakan dia sampai bila-bila. Anak kan,, takkanla tak sayang. Dia la pengubat hati kita kala suka duka..

Nak Berhentikan Fariza Susu Badan

Yang paling sukar sekarang nak berhentikan dia menyusu badan. Ya, nad syukur, sebab nad susukan Fariza sampai sekarang. Pengalaman yang sangat manis. Tapi bila pregnant ni, nad cepat letih bila dia susu. Lagipun untuk kebaikan baby dalam perut. Ada orang cakap, takda apa, kalau anak susu masa ibu pregnant. Nad pun serba salah,, sedih pun ada kalau dia berhenti susu badan..hahaha. Tapi kadang fikir adik Fariza, kena jagala juga. Yang tu nad tengah fikirkan. Sekarang ajar dia minum milo dekat botol air dia. Alhamdulilah, dia nak. Kena bagi susu, coklat lepas ni. Harap terima.

Paling best, bila sebut "baby" masa dia nyusu badan, dia akan usap perut mommy dia. Sebab dia nampak daddy dia buat macam tu dekat nad..hahha. Biasalah time prengant macam-macam tak selesa, dapat usapan lelaki tu lega..hahhaa. Anak nampak,, dia tau dan paham..hehehe. Sekarang nampak macam-macam perangai dia, ni..mencabar.

Banyakla lagi benda nad kena lalui. Fuh,.Mintak tolong doakan nad dan baby sihat selalu.