APAKAH CIRI HARD DISK TERBAIK?

in , , by Nadia Johari, 10:01:00
hai assalammualaikum

Memory Card telefon penuh, laptop pulak lambat loading. Mana taknya, penuh dengan gambar dan video. Sebagai seorang blogger, seorang yang suka selfie, nad memang suka ambil gambar, ambil video sebagai kenangan. Lagi sekarang dah ada anak, lagi suka ambil gambar dia je. Yela kenangan dari dia kecik sampaila dia besar. Memang penuhla gambar dia je. Jadi, sebelum terjadi apa-apa tidak diingini seperti telefon hang, atau ada kena virus, kita pindahkan semua gambar dan video ke Hard Disk. Jalan selamat untuk backup semua benda. Sebelum tu, mestilah nak tau ciri-ciri Hard Disk yang macam mana kan??

Apakah Ciri Hard Disk Terbaik??


Hard Disk satu benda penting yang semua orang perlu ada. Setiap hari, pasti akan ada je gamabr, atau video atau dokumen yang kita akan buat dan perlu disimpan.Hard Disk sangat berguna sekali untuk tujuan menyimpan fail-fail atau data-data, sama ada dalam bentuk dokumen, gambar ataupun video yang ada dalam simpanan kita.Lagi bagus untuk mereka yang suka tengok cerita, bolehlah download dah masukkan dalam hard disk ni. Kalau nak beli, bukan beli sesuka hati je kena tengok ciri-ciri dia dahulu..ni antara ciri Hard Disk terbaik..

1) Harga Yang Berpatutan
Pertama sekali mestilah nad tengok harga. Yela kadang bajet lari kalau kita beli yang mahal dengan kelebihan yang ada pada hard disk tu tak berbaloi dengan harga. Inilah sebabnya kita perlu lakukan perbandingan harga. Pastikan harga yang dibayar itu adalah setanding dan setimpal dengan kualiti barangan yang kita beli. Nad dah tengok satu Hard Disk ni dekat Lazada, memang menarik..harag pun ok.

2) Mempunyai kapasiti storan yang besar
Pertama kali nak beli Hard Disk mestilah tengok kapasiti storan dia kan. Macam nad walaupun guna phone sahaja, tapi kalau dah ambil beribu gambar, mestilah memerlukan ruang yang besar. Kadangkala ada juga menggunakan kamera DSLR. Kadang gambar yang tak berapa cantik pun nampak cantik sebab kenangan..hehee..sayang nak pandai oii..Sebagai contoh, 500GB mampu menyimpan 100 ribu gambar 6MP, 125 MP3 128kbps.Inikan pulak 1TB. 1TB adalah bersamaan dengan 1,000 GB. Kalau 2TB korang kiralah sendiri. Fuh..ni semua benda korang boleh transfer dalam hard disk..

3) Proses Pemindahan Data Laju
Benda ni la kita kene tengok juga. Proses pemindahan file sangat laju dan tidak lambat. Sangat menjimatkan masa dan tenaga kita. Ni kang kalau tunggu berjam, habis masa je. Kalau nak tengok kelajuan, boleh cek dekat USB kabel. kalau ada 3.0, hah tu bermakna sangat laju semasa proses pemindahan data.

4) Hard Disk Yang Tahan Lasak,


Nak beli sesuatu barangg, mesti nak yang tahan lasak dan selamat. Kalau boleh barang tu nak dipakai lama. Taknakla baru beberapa bulan pakai, dah rosak sana sini. Lagi bagus Hard disk yang mempunyai perlindungan daripada air dan habuk. Yela, kadang tempat kita berhabuk, atau banjir ke, mana kita tau, mestilah nak barang kita selamat. sama juga la kita pilih telefon, kalau boleh yang mampu masuk ke dalam air. Benda paling gerun bila terjatuh menghempap lantai..fuh..Pernah nad punya terjatuh, hard disk jadi macam krek sikit, jadinya kena la pilih yang selamat walaupun terjatuh atau terkena kejutan yang teruk, dan kemalangan.


Teknologi terkini iaitu Teknologi sensor G-Shock bagi membantu melindungi data. Terknologi G-shock ni ia akan berhenti secara automatik sekiranya berlaku satu kejutan untuk data corruption, dan menyambungkan semula kerja sekali kejutan telah reda. Ia menggunakan cahaya petunjuk warna berkod negeri bagi setiap operasi yang berbeza untuk penghantaran maklumat yang mesra pengguna supaya anda sentiasa tahu apa yang sedang berlaku.

5) Mudah Di bawa Kemana sahaja
Kalau yang suka travel, atau selalu jalan sana sini, mestilah nak bawak benda yang ringan dan kecil, serta mudah dibawa ke mana sahaja. Hard disk ni pun salah satu benda penting untuk dibawa ke mana sahaja. Yela kot-kot tengah ambil gambar, penuh pulak, gamabr sebelum ni lupa nak transfer atau padam, hah masa ni lah hard Disk jadi penyelamat..kann..tadelah kelam kabut apa nak buat.

6) Rupa bentuk Yang Menawan


Kadang rupa bentuk pun nad tengok..hehe..biasalah perempuan suka yang comel-comel, yang unik. Konon nak lain dari yang lain..huhuhu..Bila tengok rupa, tengok juga pada kekemasan. Yela, selalu kita dapat wayar kabel lain dan selalunya nad akan belit-belit la USB cabel dia. Kalau ada USB yang memang terletak elok dekat Har Disk kan kemas supaya kabel tak rosak atau berserabut.

7) Warranty
Ini sangat penting. Kalau boleh nak membeli sesuatu barang tu lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan gadget, sebolehnya pastikan mempunyai waranty atau jaminan sekurang-kurangnya 2 tahun.


Semua ciri-ciri ni ada dekat Hard Disk ADATA HD720 2TB USB 3.0 Water/Dust/Shockproof IP68 Ruggedized External Hard Disk Drive Portable HDD (Green) - AHD720-2TU3-CGR yang nad suka ni. Ada macam-macam hard disk Adata. Kalau nak, korang boleh klik link nama produk tu. Beli jela sekali


Boleh dapatkannya di Lazada ok..
SHARE 3 comments

Add your comment

  1. Okay hardisk yang ditarget. Tengah mencari benda ni sebab hardisk ena lagi satu dah full. So senang asingkan. Satu utk cerita je dan satu lagi untuk hal kerja / kulliyyah

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2