PENDEKATAN SEORANG AYAH DENGAN ANAK

in , by Nadia Johari, 20:31:00
hai assalammualaikum


Hubungan Seorang Ayah Dengan Anak - Selalu kita tengok, anak terlalu rapat dengan ibu, disebabkan sikap seorang ayah yang terlalu garang. Walaupun sebenarnya, garang dia ada sayang yang mendalam terhadap anak, tapi sebolehnya tunjukkan sikit rasa sayang tu kepada anak. Hubungan anak dengan ibu bapa memang diperlukan dan diseimbangkan. Selain dekat dengan ibu,anak juga perlu rapat dengan ayah.

Kebanyakannya, peranan mengasuh anak lebih bertumpu pada ibu. Padahal, tanggung jawab itu juga menjadi kewajiban ayah. Selain hubungan lebih erat, banyak manfaat lain yang boleh didapatkan dengan adanya hubungan ayah dan anak.

Ayah Akan lebih mengerti kemampuan si anak dengan lebih objektif, sehingga harapan Ayah juga akan lebih sesuai dengan kemampuan anak. Jika Ayah mengenal anak lebih baik, si Ayah akan tahu kalau anaknya mempunyai minat pada bidang lain. Sehingga Ayah tidak akan memaksakan anaknya untuk mengikuti bidang yang tidak diminatinya

Hubungan ayah dengan anak yang rapat juga membuka peluang bagi Ayah untuk mengajarkan pada anak bagaimana harus terus berusaha namun juga harus boleh menerima diri kita sendiri. Tanpa adanya pendekatan dengan anak, Ayah biasanya hanya terus menyuruh anak belajar lebih baik supaya dipaksa berusaha ini dan itu, tanpa menyedari apa yang sebenarnya berlaku pada diri anak. Dengan mengetahui keperluan si kecil, Ayah akan mampu mencegah masalah kanak-kanak yang lebih buruk yang mungkin timbul.

Anak akan lebih mempunyai rasa percaya diri sendiri dan harga diri yang baik. Masa yang diluangkan Ayah dengan anak memberikan mesej berharga bahawa, "Kamu adalah penting bagiku, Nak".

Pendekatan Ayah dan anak memberikan pengaruh positif pada anak. Apalagi saat ini anak-anak sangat mudah terdedah dengan pelbagai pengaruh dari luar. Bukan hanya bagi kanak-kanak, malah memberi manfaat positif bagi si Ayah. Mempunyai hubungan yang baik dan kejayaan dalam menjadi seorang ayah yang baik juga memberikan self esteem yang baik bagi si Ayah.

Pendekatan hubungan ayah dengan anak-anak juga melepaskan dari rasa penyesalan di kemudian hari, apabila anak-anak beranjak dewasa dan pergi mandiri meninggalkan ibu bapa.

Ayah yang baik akan membina hubungan yang rapat dengan anaknya sejak kecil. Jadi Ayah yang turut aktif dalam penjagaan anak sehingga anak menyedari kewujudan dan peranan Ayah dalam kehidupannya. Dengan memberikan yang terbaik bagi anak-anak anda, masa yang cukup dan berkualiti, kelak anak pun akan memberikan hal yang sama bagi Ayah
SHARE 2 comments

Add your comment

  1. Alolo comel je Fariza ehhh. Pipi maintain bam bam sentiasa hehe.

    ReplyDelete
  2. bila la nak jumpa si kecik bam bam ni lagi..heheh

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2