hai assalammualaikum

Termometer, Benda Penting Bila Anak Demam - Selalunya, nad kalau demam, cepat-cepat pergi klinik. Yang cek doktor!!! Yang bagitau suhu pun doktor!!!.. sebab tu ditubuhkan klinik untuk orang sakit. Dan bila baby Fariza pernah demam sebelum ni, entry DI SINI, nad pun bawakla jumpa doktor untuk cek suhu dia. Bila sampai sana, doktor pesan pulak dengan nad supaya beli termometer untuk pantau suhu ank bila demam..sebab kita tak tau suhu anak berapa, takut suhu jadi tinggi, macam-macam boleh terjadi.

Lepas tu, terus nad beli temometer dekat farmasi. Nad ni tak mana satu termometer yang elok untuk digunakan. Masa tu bajet tak banyak, jadi cakap dengan penjual kat situ nak termometer untuk bayi. Dia tunjuk ada dua jenis, satu yang murah dan satu lagi yang mahal. Masa tu nad baqak duit sikit je, jadi beli yang murah dulu. Nanti ada duit lebih, nad beli yang mahal sikit demi kebaikan baby Fariza.


Ni la termometer nad beli. Termometer ni harga dalam RM15 kot..lupa la..Termometer ni jenis letak dekat ketiak, lepas tu tunggu sampai la dia berbunyi. Baru dapat bacaan suhu. Kalau budak tak duduk diam,memang sushla, tapi nasib baik Fariza behave orangnya. Senang nak baca suhu dia.


Mulanya terkial-kial juga nak pakai termometer ni..Mulanya kena tekan butang merah tu..nanti keluar dekat screen tu. Sesuai untuk cek suhu ialah pada waktu malam. Sebab suhu akan meningkat pada waktu malam. Jadi masa tu memang kena kuat bila jaga anak demam ni.


Lepas tu letak termometer tu dekat ketiak. Tunggu sampai bunyi " beep"...


Lepas tu akan dapat bacaan..Suhu normal 36.. suhu tak normal 37 ke atas. Kalau 37 tu ok lagi..tapi kalau 38 ke atas bahaya tu. Cepat-cepat bawak pergi klinik. Takut melarat. Sambil-sambil tu tuam badan baby dengan air suam...


SHARE 3 comments

Add your comment

  1. Ada dulu satu..tapi entah kat mana letak nya..anak2 dah lama tak demam tak ingat la pulak letak mana..kena cari balik la..kalau tak de memang kena beli lain..

    ReplyDelete
  2. kalau anak sakit, mak dia mesti tak senang duduk sampailah anak sihat. teringat umi muja. mmm

    ReplyDelete
  3. pemeriksaan awal sebelum jumpa doktor :)

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2