hai assalammualaikum

Baby Fariza Botak dah - Orang cakap rambut bayi baru lahir ni kotor. Jadi perlula di cukur rambutnya sampai botak bagi menjaga kebersihan baby. Ada baby tumbuh rambut sikit, ada yang lebat. Itu tak kisahla, yang penting kebersihan. Ada juga mak ayah yang taknak cukur rambut anaknya sampai habis, sebab sayang rambut anaknya, lagi-lagi yang lebat..itu tak boleh cakap apa la..mana yang kita rasa bagus, kita buat.

Nad ada terbaca dekat satu blog ni dia cakap Manfaat dari mencukur rambut bayi, menurut Ibnu al-Qayyim, yang ditulis dalam kitab Ath-Thiflu wa Ahkamuhu, adalah melaksanakan perintah Rasulullah Saw. untuk menghilangkan kotoran bayi. Dengan hal tersebut, kita membuang rambut yang kotor atau ramb yang lemah supaya berganti dengan rambut yang kuat. Hal ini lebih bermanfaat bagi kepala dan lebih meringankan atau membuat nyaman bagi sang bayi. Di samping itu, mencukur rambut bayi berguna untuk membuka lubang pori-pori yang ada di kepala supaya hawa panas boleh keluar melaluinya dengan mudah. Memotong secara bersih juga sangat bermanfaat untuk menguatkan penglihatan, penciuman, dan pendengaran si bayi.

Walaupun rambut baby fariza ni dah memang sikit, nad tetap jugak nak botakkan kepala dia. Jadi semalam bawakla dia pergi kedai gunting tempat biasa daddy dia pergi. Kedai gunting rambut RRRS dekat taman melawati. Memandangkan tiada siapa berani nak mencukur rambut baby fariza, jadi hantar kedai la, senang.


Mula-mula fikir jugak, meronta-ronta tak budak fariza ni. Kang susah jugak nak cukur dia. Tapi bila daddynya pegang, start je, nasib elok je dia duduk. Terkejut jugak dia dengar bunyi mesin..hahaha..


Tengokla gelagat dia bila dimesin rambutnya..


Bila rambut tinggal sejumbut je nak habis, dia dah start nangis dan rimas dengan kain tu..hahaha..jadi servis bertukar tangan. Mommy pulak kene pegang. Nasib sekejap je..ish, ngada-ngada dia ni..


Tengok diaorang dah bergeng. Takkan mommy nak geng jugakkan..ooohh tidak..takpela biar mommy geng sorang-sorang..nangis cari mommy jugak..hahaha..


Harap-harap tumbuh cantikla rambut fariza ye..hahaha




SHARE 8 comments

Add your comment

  1. Comeynya baby fariza.. Bam bam.. Moga membesar dgn sihat.. Anak anak eija pun cukur kasi licin hihi

    ReplyDelete
  2. rajin sapu minyak rambut kat kepala baby.. nanti makin cepat tumbuh rambut..

    ReplyDelete
  3. Comelnya dia buat lidah mcm tu.. meh acik picit2 pipi smpi nanges meh... geram hehee :) :)

    ReplyDelete
  4. ok la..lagi bertambah comel nmpak..heheh...panas2 ni elok la botak..bagi panas keluar..heheh.//

    ReplyDelete
  5. wah..ini dah geng bapaknya. mesti tumbuh naik beralun cantikk .

    ReplyDelete
  6. aduhhhh geramnyaa tgk pp bambam fariza tu masa mamak tu pgg...tersembul pp dia...sedap sedut ni hehe

    ReplyDelete
  7. Geram dengan pipi fariza. Tak sabar nak tengok rambut fariza nanti.

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2