hai assalammualaikum

Pagi- pagi Uruskan Mereka Dulu - Bila kita bangun diaorang pun bangun..bila kita tido..diaorang pun tido..pantang nampak kitaorang bangun terus ikut ke mana kita pergi..tapi tu time diaorang lapar la..kalau tak lapar memang buat hal masing-masing..biasalah makhluk Allah ni..memang bijak..time makan dekat dengan kita..yela..sapa lagi nak uruskan makan minum berak diaorang kalau bukan kita..kalau diaorang pandai buat sendiri memang hebat..hehe..


Siapa lagi kalau bukan Si Putih, Mona dan Belang..pagi-pagi nad bangun je terus diaorang datang dekat..mengiauw...aiyarkk..Masa tu la uruskan diaorang satu persatu..mula-mula sekali tempat diaorang berak. Walaupun diaorang dah ade bekas tempat dia berak,.. kita gak yang kene timbuskan..kalau tak bau..bila dah penuh, kene buang najis tu dalam plastik..takkan nak biarkan..diaorang mana nak berak yang dah penuh taik..lagi-lagi Si Putih, dia tak reti nak timbus taik dia..tak tau la nape..kalau Mona tu dia tau la...


Lepas tu tukar alas tempat tidur dia..tempat alas nad lapik dengan suratkhabar je..kadang-kadang air tertumpah dah tempat alas sangkar tu basah..dah nak kene tukar..kadang-kadang Mona dimasukkan dalam sangkar waktu malam..sebab malam dia akan bising mengiawww..jadi masuk dalam sangkar senyapla dia..bila masuk sangkar die kencing, berak dalam tu..dah kene tukar alas tu..fuh..termasukla belang..Si Putih pun kadang-kadang kene kurung sebab degil..denda kene masuk dalam sangkar.

Bila dapat keluar sangkar..hah ngikut jela kita ke mana..


Last sekali..ni la yang mereka nantikan..makanan diaorang..hahaa..masa tu amikla bekas masing-masin..letak satu-satu makanan dalam bekas..dah setel baru bagi..bagi still makan ubat nad campur dalam makanan..tak reti nak bagi ubat dalam mulut terus..yang penting diaorang makan ubat tu..nad bagi frieskies dengan tuna..tu la makanan diaorang..Mona pun dah ok..jadi dah boleh makan Frieskies..

Lepas diaorang dah kenyang..buatla hal masing-masing..gitula rutin pagi nad..lepas tu baru buat sarapan..heheee..oh belang tu kucing yang mana pulak??.. Tu nanti nad cerita..hehe


Share To:

Nadia Johari

Post A Comment:

14 comments so far,Add yours

  1. biasa macam tulah..kucing makan dulu baru tuannya..hehe

    ReplyDelete
  2. comelnya,,iqha suka kucing,,tapi takut nak pegang,,huhu
    btw,,iqha singgah main klik2 nuffnang :)

    ReplyDelete
  3. kucing sis x dok dlm sangkar . bebas kuar masuk umah . ada satu tingkap yg buka 24 jam utk mrk keluar masuk ... tidor pun dgn orang ... mrk berak kat luar . mrk tahu gali tanah dan timbus dgn tanah . petang2 my kakak akan cek klu ada kat laman , buang saja lah ... mungkin sbb kucing kg , jadi lbh senang nak jaga ...

    ReplyDelete
  4. insyaAllah kucing itu akan sentiasa doakan tuannya.. :)

    ReplyDelete
  5. nad suka kucing ye..
    alhamdulillah..
    rajin

    ReplyDelete
  6. kalau letak ubat dalam tu memang dia makan ke??kucing akak dulu kalau buat gitu memang ubat je yang tinggal dalam pinggan..hahhaha

    ReplyDelete
  7. ALhamdulillah Nad, pahala berpanjangan dari Nya jua..:)

    ReplyDelete
  8. Sama la akak dulu pun mcm tue la rutinny masa bela anak bulus.. rindu lah saat tue..huhuhu

    ReplyDelete
  9. samalah rutin kita nad...cuma kat rumah puteri ni ada 15 anak anak bulus...hehehe :D

    ReplyDelete
  10. Kucing holic.. Hehehe. Ad ke istilah tu?

    ReplyDelete