KES BULI DI TEMPAT KEJE

in , , by Nadia Johari, 00:11:00
hai assalammualaikum

Kes Buli Di Tempat keje - “Saya selalu dibebankan dengan kerja-kerja rumit dan berat oleh pekerja lain. Walaupun ada rakan lain di pejabat lain yang mempunyai tanggungjawab sama, sayalah yang selalu dijadikan ‘mangsa’"..Pernah tak korang rasa seperti dibuli oleh rakan sekerja mahupun bos tempat kamu bekerja? Seperti dibebani dengan kerja yang bukan menjadi tanggungjawab kita. Kalau sekali, mungkin diaorang terdesak dan sangat memerlukan pertolongan kamu. Tapi kalau hampir setiap hari?..


Kes buli bukan sahaja di persekolahan malah masuk ke alam kerja pun masih ada lagi kes buli ni. Nasib ni terjadi dekat nad masa mula-mula kerja, bukan nad sahaja malah ade sorang blogger ni juga turut terkena, blogger didiey. Mungkin kita ni pekerja baru , senior sepatutnya membantu dengan memberi tunjuk ajar tetapi sebaliknya yang berlaku, mereka meninggalkan terus beban kerja yang kita belum pelajari untuk dihabiskan sendiri. Ini adalah pertama kali nad bekerja  di bahagian pejabat selepas habis belajar dan masa mula-mula masuk kerja nad pikir apa yang dilakukan senior adalah untuk mengajar, untuk nad menambah pengalaman dalam pekerjaan. Tapi korang cuba bayangkan kalau benda dekat dengan die pun kita yang jauh disuruh ambik. Benda yang boleh die lakukan tapi suruh kita buat..malampau kan.


Bila dibuli ni nad rasa kehidupan pekerjaan menjadi sangat buruk. Nad rasa kehilangan segala keyakinan diri, merasa sakit hati dan tertekan untuk melakukan sesuatu kerja. Setiap hari terasa malas untuk ke pejabat dan takut untuk menghadapi persekitaran yang tidak menyenangkan.Cuba bayangkan, syarikat kecil, pekerja bahagian pejabat hanya berapa orang je, dan semua kerja terletak dekat bahu kita..memang perit. Melakukan kesalahan adalah sifat lumrah manusia.Manusia bukan sempurna pun. Kadang-kadang baru buat kesalahan sikit, mulut dah bising pung pang pung pang. 


Sejak beberpa bulan nad bekerja ni nad berubah sedikit.. 

lebih bersikap tegas
Nad lebih bersikap tegas dengan orang tapi angan sampai kita terlibat dalam masalah. Untuk kali pertama, nad mungkin boleh bagi muka. Tetapi untuk yang seterusnya, bagi sahaja alasan nad pun banyak kerja. 

relaks dan cool
 Kedua, nad sentiasa  relaks dan cool dalam apa jua sekalipun, kalau tak cool apa lagi nangis la sepuasnya..hohoho..kalau rasa tak puas hati nad mengadu dekat jejaka mafia..hahha

endah tak endah
 Sekarang nad lebih bersikap endah tak endah je dengan senior tu  kalau senior tu minta banyak perkara yang tidak berkenaan dengan kerja. Kalau senior tu suruh mintak tolong, kalau nad ada kelapangan nad tolongla, kadang-kadang nad pikir dapat tahu semua pun bagus juga tapi jangan sampai memeningkan kepala kita sudah. 

Memang sekarang semua kerja nad kene buat, dari angkat call, kene buat delivery order, invoice untuk customer, kene jaga hati orang. Sabar jela.Walaupun syarikat nad banyak aktiviti, tapi bahagian kerja, penin-penin. Sampai banyak bintang keluar kat kepala..hohoho..Semua benda banyak pengajarannya. Nad dah belajar sesuatu dari sini. Setiap pengajaran dijadikan iktibar.
SHARE 11 comments

Add your comment

  1. zaza pernah kena buli...bila igt balik..huwaa.... sampai pnh ngs dalam jamban tmpt keje... 3 jam kuncikan diri... haha... punyalah teruk sbb ngs teresak2... lucu pulak bila igt...hiihi..

    ReplyDelete
  2. Salam...
    Saya pn pernah kena buli masa kerja dulu (now fulltime housewife)...
    manager ada commitment dgn company lain tapi ask me to do the work. hm....
    msa tu tengah kejar dateline 2 tender...then buat kerja xsepatutnya lg...bila ada silap teruk kena marah...last2 saya brenti...senang hati :)

    ReplyDelete
  3. Adehhh siannya..byk2 sabar k..

    Nasib baik tak pernah koje gan org..tension gak kalau cam ni kan.

    ReplyDelete
  4. Adehhh siannya..byk2 sabar k..

    Nasib baik tak pernah koje gan org..tension gak kalau cam ni kan.

    ReplyDelete
  5. hm, sye x anggap kena buli kalau diberi tugas banyak sebab itu maknanya kita dipercayai untuk membuat tugas itu....

    ReplyDelete
  6. dkna pernah kene buli masa 1st time masuk keje dgn bos.. bos pon br masuk keje.. hahaha.. kelakar pon ada bila ingat balik :)

    ReplyDelete
  7. ida pun selalu kene.. tapi redha je la sini... hukhuk sbb memang tak banyak staff pun..

    ReplyDelete
  8. sbr ye nad. jgn bg muke sgt kt dorg tu. huhu

    ReplyDelete

© Ceritera Si Gadis Biru · THEME BY WATDESIGNEXPRESS
#toc 2